Οργανοποιός

Η Κρήτη υπήρξε ανέκαθεν πέρασμα και σημαντικό σταυροδρόμι πολιτισμών. Κάθε πολιτισμός, μεταξύ άλλων, κουβαλάει την μουσική του και τα μουσικά του όργανα.  Τα απλά μουσικά όργανα συνήθως κατασκευάζονταν από τον ίδιο τους τον κάτοχο ως ένας Οργανοποιός, διότι δεν απαιτούνταν ιδιαίτερη δεξιοτεχνία στην κατασκευή τους. Οι ποιμένες της Κρήτης έφτιαχναν συνήθως μόνοι τους τα ξύλινα…Διαβάστε περισσότερα

Δείτε το βίντεο παρακάτω

Περιγραφή

Η Κρήτη υπήρξε ανέκαθεν πέρασμα και σημαντικό σταυροδρόμι πολιτισμών. Κάθε πολιτισμός, μεταξύ άλλων, κουβαλάει την μουσική του και τα μουσικά του όργανα.  Τα απλά μουσικά όργανα συνήθως κατασκευάζονταν από τον ίδιο τους τον κάτοχο ως ένας Οργανοποιός, διότι δεν απαιτούνταν ιδιαίτερη δεξιοτεχνία στην κατασκευή τους. Οι ποιμένες της Κρήτης έφτιαχναν συνήθως μόνοι τους τα ξύλινα πνευστά θιαμπόλια, ενίοτε δε και τις ασκομαντούρες.

Για την κατασκευή των πιο σύνθετων και περίπλοκων μουσικών οργάνων, απαιτούνταν εξειδικευμένες γνώσεις οργανοποιού.

Στην Κρήτη οι οργανοποιοί κατασκεύαζαν έγχορδα μουσικά όργανα. Αυτά ήταν οι λύρες, τα βιολιά, τα λαούτα, τα μπουλγαριά ή ταμπουράδες, τα μαντολίνα και οι μαντόλες.

Στα Χανιά δραστηριοποιούνταν πολλοί οργανοποιοί. Μεταξύ αυτών ο τουρκοκρητικός Αμπντούλ Καλομοιράκης που είχε το οργανοποιείο του ανάμεσα στα στιβανάδικα και τα μαχαιράδικα. Εκεί μαθήτευσε και ο επονομαζόμενος Φραγκέδης, της γνωστής οικογένειας οργανοποιών Φραγκεδάκη.

Η τέχνη αυτή, η οποία διαρκώς προχωρά και αναπνέει με τη βοήθεια της εξέλιξης της τεχνολογίας, δεν θα ήταν η ίδια χωρίς την μετάγγιση της παλιάς γνώσης των οργανοποιών. Η αγάπη των παλιών και η αγάπη των νεότερων είναι κρίκοι της ίδιας αλυσίδας που διαρκώς εξελίσσεται.

Ο οργανοποιός και κατ’επέκταση οι νέοι οργανοποιοί, ισορροπούν ανάμεσα στο νοσταλγικό χθες και στις σύγχρονες απαιτήσεις, επιχειρούν να διατηρήσουν σταθερή θέση ανάμεσα σε δυο γοητευτικούς κόσμους, αυτού που φεύγει και αυτού που έρχεται.

Ένα έμπειρο μάτι κοιτώντας ένα μουσικό όργανο, μπορεί να αναγνωρίσει τον οργανοποιό του μέσα από κάποιες κατασκευαστικές λεπτομέρειες, ή από τον διάκοσμο του. Ακόμα και σήμερα το μεράκι των νέων οργανοποιών οι οποίοι με πείσμα κρατάνε αποστάσεις από την ψυχρή εργοστασιακή τυποποίηση, καταφέρνουν και φτιάχνουν μοναδικά μουσικά όργανα.

Δείτε το βίντεο

Δείτε το βίντεο

Φωτογραφικό υλικό

Ακολουθεί σειρά από φωτογραφίες για το συγκεκριμένο επάγγελμα, που ανοίγουν σε γκάλερι με περιγραφές

12 φωτογραφίες

Περισσότερα επαγγέλματα

  • Αγγειοπλάστης
    Αγγειοπλάστης

    Πιθανολογείται πως η επινόηση της στερεοποίησης της λάσπης με τη φωτιά, τοποθετείται γύρω στο 7.000 π.Χ. Για την κατασκευή των αγγείων απαιτείται ο τροχός, το σφουγγάρι, το χτένι και το καμίνι. Ο αγγειοπλάστης αρχικά επέλεγε και επεξεργαζόταν το χώμα, ετοίμαζε τον πηλό, ακολούθως δημιουργούσε τα αγγεία, τα στέγνωνε στον ήλιο και τα έψηνε. Το σχήμα…Διαβάστε περισσότερα

  • Αμαξάς (αρχείο οικ. Καλλιοντζή)
    Αμαξάς

    Η εφεύρεση της άμαξας συμπίπτει με την επινόηση του τροχού, τον οποίο εφηύραν οι Αιγύπτιοι. Παλαιότερα πριν την έλευση του αυτοκινήτου, οι μεταφορές των ανθρώπων, γινόταν με ζώα, με άμαξες και με σούστες. Οι μεταφορές των προϊόντων, συνήθως μέσα σε βαρέλια και τσουβάλια και των οικοδομικών υλικών, όπως πέτρες, ξυλεία, σίδερα και κεραμίδια, γινόταν με…Διαβάστε περισσότερα

  • Βαρελάς
    Βαρελάς

    Γνωρίζουμε ότι στην αρχαιότητα τα προϊόντα, ο καρπός, το λάδι και το κρασί αποθηκεύονταν μέσα σε πιθάρια. Όταν άρχισαν να κατασκευάζονται ξύλινα βαρέλια από τον βαρελά, το κρασί αποθηκευόταν σε αυτά. Στα Χανιά, η κατασκευή και η πώληση των βαρελιών γινόταν στο σημερινό παλιό λιμάνι, σημείο που πραγματοποιούνταν και οι θαλάσσιες εμπορικές συναλλαγές. Ήδη από…Διαβάστε περισσότερα

Εικονίδιο σχολιασμού Σε περίπτωση που έχετε κάποιο σχόλιο για το περιεχόμενο της σελίδας ή θέλετε να προσθέσετε σε αυτό, επισκεφθείτε τη φόρμα σχολιασμού περιεχομένου.
Back to top