Καμπανάς

Η καμπάνα είναι ένα μουσικό όργανο το οποίο με την κρούση ενός σείστρου, παράγει μία μόνο νότα. Η καμπάνα ήταν ένα μέσο επικοινωνίας και είχε χρήση κυρίως ναυτική ή θρησκευτική. Στον τόπο μας η καμπάνα εισήχθη από την Δύση και αντικατέστησε το σιδερένιο σήμαντρο στις εκκλησίες την οποία κατασκεύαζε ο καμπανάς. Για την κατασκευή μίας…Διαβάστε περισσότερα

Δείτε το βίντεο παρακάτω

Περιγραφή

Η καμπάνα είναι ένα μουσικό όργανο το οποίο με την κρούση ενός σείστρου, παράγει μία μόνο νότα. Η καμπάνα ήταν ένα μέσο επικοινωνίας και είχε χρήση κυρίως ναυτική ή θρησκευτική. Στον τόπο μας η καμπάνα εισήχθη από την Δύση και αντικατέστησε το σιδερένιο σήμαντρο στις εκκλησίες την οποία κατασκεύαζε ο καμπανάς.

Για την κατασκευή μίας καμπάνας απαιτείται χύτευση μετάλλων. Λιώσιμο του κράματος των μετάλλων και χύτευση του μέσα σε ειδικά κατασκευασμένο καλούπι.

Το καλούπι αποτελούνταν από δύο μέρη, το εσωτερικό, δηλαδή το αρσενικό και το εξωτερικό, δηλαδή το θηλυκό. Κατασκευαζόταν από χώμα και χρειαζόταν δεκαπέντε μέρες για να στεγνώσει Το αρσενικό καλούπι έδινε το εσωτερικό σχήμα της καμπάνας. Στο θηλυκό καλούπι, το οποίο έδινε το εξωτερικό σχήμα, ο καμπανάς σχημάτιζε τον διάκοσμο της καμπάνας που διέφερε αναλόγως των απαιτήσεων του πελάτη. Το τελευταίο στάδιο για τη δημιουργία του καλουπιού της καμπάνας είναι το ψήσιμό του σε χαμηλή φωτιά για τρεις ολόκληρες μέρες.

Αφού ολοκληρωνόταν η δημιουργία του καλουπιού, ο καμπανάς έλιωνε το κράμα μετάλλων και το χύτευε μέσα στο καλούπι. Τα βασικά στοιχεία του κράματος μίας καμπάνας είναι ο χαλκός και ο κασσίτερος. Το μέταλλο χρειαζόταν μία μέρα προκειμένου να κρυώσει. Στη συνέχεια και αφού η καμπάνα αφαιρούνταν από το καλούπι, τροχιζόταν και γυαλιζόταν. Τέλος γινόταν ο έλεγχος της φωνής της καμπάνας. Εάν μία καμπάνα δεν είχε τον σωστό ήχο, καθαρό, δυνατό και τη σωστή νότα, τότε η καμπάνα καταστρεφόταν και ξαναφτιαχνόταν.

Στην Ελλάδα έχουν απομείνει τρία χυτήρια. Το χυτήριο το οποίο διασώζεται στα Χανιά, λειτουργεί περίπου από το 1950.

Δείτε το βίντεο

Δείτε το βίντεο

Φωτογραφικό υλικό

Ακολουθεί σειρά από φωτογραφίες για το συγκεκριμένο επάγγελμα, που ανοίγουν σε γκάλερι με περιγραφές

12 φωτογραφίες

Περισσότερα επαγγέλματα

  • Αγγειοπλάστης
    Αγγειοπλάστης

    Πιθανολογείται πως η επινόηση της στερεοποίησης της λάσπης με τη φωτιά, τοποθετείται γύρω στο 7.000 π.Χ. Για την κατασκευή των αγγείων απαιτείται ο τροχός, το σφουγγάρι, το χτένι και το καμίνι. Ο αγγειοπλάστης αρχικά επέλεγε και επεξεργαζόταν το χώμα, ετοίμαζε τον πηλό, ακολούθως δημιουργούσε τα αγγεία, τα στέγνωνε στον ήλιο και τα έψηνε. Το σχήμα…Διαβάστε περισσότερα

  • Αμαξάς (αρχείο οικ. Καλλιοντζή)
    Αμαξάς

    Η εφεύρεση της άμαξας συμπίπτει με την επινόηση του τροχού, τον οποίο εφηύραν οι Αιγύπτιοι. Παλαιότερα πριν την έλευση του αυτοκινήτου, οι μεταφορές των ανθρώπων, γινόταν με ζώα, με άμαξες και με σούστες. Οι μεταφορές των προϊόντων, συνήθως μέσα σε βαρέλια και τσουβάλια και των οικοδομικών υλικών, όπως πέτρες, ξυλεία, σίδερα και κεραμίδια, γινόταν με…Διαβάστε περισσότερα

  • Βαρελάς
    Βαρελάς

    Γνωρίζουμε ότι στην αρχαιότητα τα προϊόντα, ο καρπός, το λάδι και το κρασί αποθηκεύονταν μέσα σε πιθάρια. Όταν άρχισαν να κατασκευάζονται ξύλινα βαρέλια από τον βαρελά, το κρασί αποθηκευόταν σε αυτά. Στα Χανιά, η κατασκευή και η πώληση των βαρελιών γινόταν στο σημερινό παλιό λιμάνι, σημείο που πραγματοποιούνταν και οι θαλάσσιες εμπορικές συναλλαγές. Ήδη από…Διαβάστε περισσότερα

Εικονίδιο σχολιασμού Σε περίπτωση που έχετε κάποιο σχόλιο για το περιεχόμενο της σελίδας ή θέλετε να προσθέσετε σε αυτό, επισκεφθείτε τη φόρμα σχολιασμού περιεχομένου.
Back to top